Richtlijnen voor reviewers
Op Klantervaringen.nl kunnen consumenten betrouwbare ondernemingen ontdekken en reviews achterlaten om hun ervaring met ondernemingen te delen. Dit gebeurt door het bieden van een reviewplatform die je direct met organisaties in contact brengt.
Het belangrijkste voor jou als reviewer, is dat je de algemene voorwaarden en richtlijnen van Klantervaringen.nl in acht neemt, zo zal Klantervaringen.nl voor de gehele community betrouwbaar en duidelijk blijven.
Wanneer kun je een review achterlaten?
Na een service- of koopervaring kun je altijd een review over dat bedrijf delen.
Een review schrijven om van een bedrijf beloningen te ontvangen, is niet toegestaan. Als we het hebben over beloningen verstaan we onder meer geschenken, spaarpunten, coupons, kortingen en andere soorten beloningen. Beloningen verzwakken de betrouwbaarheid van reviews.
Om je service- of koopervaring met anderen te delen kun je gebruikmaken van reviews. Ook om feedback aan bedrijven te geven is dit een handig communicatiemiddel. Het schrijven van review kan na iedere ervaring met een onderneming, zoals een bezoek aan een winkel, een telefoongesprek of een online bestelling.
Laat alleen korte termijnreviews achter, zoals een ervaring die binnen een termijn van een jaar is gebeurd. Een ervaring die je al jaren terug hebt meegemaakt is niet essentieel voor consumenten die betrokken zijn in de laatste technologische ontwikkelingen. Door middel van recente reviews te geven over hoe een bedrijf momenteel opereert, is van waarde voor lezers en potentiële klanten. Ook bedrijven hebben veel voordeel aan recente reviews, om een inzicht te krijgen in de kwaliteit van hun dienstverlening.
Voorkom het schrijven van fake reviews
Voorkom het schrijven van feedback voor anderen en vermijdt het verzinnen van ervaringen. Je mag een bedrijf niet beoordelen als je:
- Werkt voor dat bedrijf
- Verbonden bent aan dat bedrijf
- Concurrent bent van een bepaald bedrijf
Het is ook niet toegestaan om in ruil voor een beloning een review te schrijven, wijzigen of verwijderen.
Bewaar bewijsmateriaal
Bewijsmateriaal zoals een orderbevestiging, een screenshot van een chatgesprek met de klantenservice of een ontvangstbewijs, zijn van belang om bij het delen van je ervaring aan te kunnen tonen dat je een service- of koopervaring heb meegemaakt. Als een profielbeheerder je review omdat het in strijd zou zijn met de richtlijnen, kan er gevraagd worden om van je ervaring bewijs aan te tonen.
Blijf respectvol
Blijf op het platform respectvol. Vermijd het delen van review dat discriminerend, schadelijk en haatdragend is. Voorkom obsceen taalgebruik, leugens, intimidatie, bedreigingen en illegale meldingen. Ook reviews geschreven in alleen maar hoofdletters zijn niet gewenst.
Gelijkwaardigheid consumenten & bedrijven
Op het platform verbinden wij consumenten en bedrijven met elkaar. Op het gebied van reviews stimuleren wij de belangen van beide partijen op gelijkwaardige wijze. Wij bieden alle consumenten de openheid om hun service- of koopervaringen met elkaar te delen, zowel positief als negatief. Daarnaast zijn wij verplicht om onjuiste inhoud die de reputatie van een bedrijf kan beschadigen te verwijderen.
De beste reviews laten een goede beschrijving zien van de ervaring die zij hebben meegemaakt en laten lezers hun eigen besluit nemen.
Mochten we een melding krijgen van een profielbeheerder dat een review in strijd is met de richtlijnen, zullen wij dit beoordelen en een passende actie ondernemen. Wij spelen geen actieve rol in discussies een consument en een bedrijf. Klantervaringen.nl neemt een neutrale houding aan. Wij zijn immers geen wetgevend platform, maar een reviewplatform.
Voorkom reclame via reviews
Op dit reviewplatform is het maken van reclame voor andere bedrijven of producten verboden. Wij zijn geen advertentieplatform, voor zowel bedrijven als consumenten.
Deel geen privé-informatie
Reviews zijn voor iedereen toegankelijk. Het is daarom een slecht idee om persoonlijke of geheime informatie over jezelf te delen. Ook is het niet toegestaan om persoonlijke of geheime informatie over anderen te delen. Persoonlijke informatie zoals namen, adressen, e-mailadressen, telefoonnummers en alles waarmee je iemand kunt identificeren, opsporen en in contact komen zijn niet toegestaan. Het is van belang dat privacy en veiligheid op ons platform van en door iedereen wordt gewaarborgd.
Check altijd of je het juiste bedrijf beoordeelt
Het komt veel voor dat mensen een review over bedrijf A delen op een profiel van bedrijf B. Zelfs wij als Klantervaringen.nl ontvangen reviews die niet voor Klantervaringen.nl gericht zijn. Check altijd of je op het juiste profiel een review achterlaat.
Benodigdheden voor het plaatsen van een review
Om een review te kunnen plaatsen heb je een gebruikersaccount nodig. Je mag slechts één gebruiksaccount hebben en deze is gekoppeld aan je mailadres. Dit gebruiken we onder andere om de echtheid van reviews te verifiëren en dit mag niet haatdragend, lasterlijk, schadelijk, obsceen of discriminerend zijn. Wij kunnen je account(s) verwijderen als er sprake is van hierboven genoemde punten of als je meer dan één account hebt.
Het mailadres gebruiken we ook om contact met je op te nemen, indien dit nodig is.
Review kun je altijd bewerken of verwijderen
Je kunt je review te allen tijde bijwerken, bewerken of verwijderen, omdat review die je plaatst jouw eigendom is. Bij meer informatie over je ervaring die je wilt toevoegen, raden wij je aan om een bestaande review bij te werken. Het is in principe geen probleem om over een bedrijf meerdere reviews te schrijven over je verschillende ervaringen die je hebt meegemaakt. Toch is het niet het doel om een grote hoeveelheid reviews over hetzelfde bedrijf te schrijven.
Je kunt reviews rapporteren
Binnen ons reviewplatform wordt het zeer op prijs gesteld als je een bijdrage wilt leveren. Door reviews te rapporteren waarvan je denkt dat ze in conflict zijn met onze richtlijnen. Er wordt onderzoek gedaan naar alle reviews die gerapporteerd worden en er worden passende maatregelen genomen wanneer dat nodig is. Je kunt een review rapporteren door een mail te sturen naar info@klantervaringen.nl. Geef in je melding aan waarom je denkt dat de review in strijd is met onze richtlijnen. Wij gaan vervolgens je review behandelen. Hoe dit proces gaat lees je op de pagina over de afhandeling van een gerapporteerde review.
Voorkom overtredingen
Een belangrijk grondrecht is vrijheid van meningsuiting. Natuurlijk zijn er altijd wel grenzen. Wanneer iemand je review rapporteert voor het overtreden van onze richtlijnen, kunnen we door middel van het tijdelijk offline zetten van je review je vragen om dit goed te kunnen zetten. Zodat je review een goedkeuring krijgt om op ons platform te blijven staan.
Wij hebben de mogelijkheid om bij een serieuze overtreding van onze richtlijnen of bij misbruik van ons platform, je reviews en account te kunnen verwijderen. Als je account verwijderd wordt, worden automatisch ook al je reviews uit ons platform gehaald. Als hier geen reden voor is verwijderen we in principe geen profielen. We hebben een aparte pagina met meer informatie over het verwijderen van profielen.
Concluderend
Binnen ons platform is het houden aan deze richtlijnen ontzettend van belang. We hopen dat we een duidelijke uitleg en toepassing van onze richtlijnen hebben gegeven. Daarnaast zullen wij onze richtlijnen bijwerken, als dit van toepassing is door bijvoorbeeld wijzigingen in regelgeving.